fbpx

Produksjon av Youtube film

Annonsering på Youtube: En liten guide

Dato: 15/10/19 | Av: Truls Grønli Olsen

Youtube er verdens største videodelings-nettsted og verdens nest største søkemotor. Med nesten 3 millioner brukere i Norge byr plattformen på store muligheter. I 2017 ble det mulig å målrette videoannonser på Youtube etter brukerens søkehistorikk.

Dette åpnet for bedre treffsikkerhet og kostnadseffektiv annonsering. Kostnaden per klikk på Youtube er også noe lavere  enn på Google, noe som gjør kanalen ekstra attraktiv. Om du planlegger å bruke videoannonser for å nå kundene dine på Youtube, er det lurt å sette seg inn med de forskjellige formatene du kan velge. Her får du Novateurs mini-guide til annonseformatene på Youtube:

TrueView Annonser: 

Trueview-annonser er standardformatet på Youtube. Dette er videoer på mellom 12 sek og 6 minutter som enten kan dukke opp før eller under en video, og kommer i to versjoner:

Skippable video ads: Kan hoppes over etter 5 sekunder, og du betaler kun når en bruker ser over 30 sekunder eller gjør en bestemt handling. Dette gjør dem kostnadseffektive siden du ikke betaler for irrelevante visninger. Inneholder gjerne en call to action som sender brukeren til en landingsside.

Non skippable video ads: Videoannonser man ikke kan hoppe over og kan enten være mid-roll(midt i videoen) eller pre-roll(før avspilling) Maksimalt 20 sekunder. Du betaler per 1000. visning. Disse egner seg når du trenger litt tid for å bygge budskapet ditt.

Non-skippable ads kommer også i bumper ad-versjon, som er en 6 sekunders kortversjon av en lengre non-skippable ad. Disse er egnet som remarketing-annonser til brukere som allerede har sett en 20 sekunders annonse. Kan komme som mid-roll i videoer som er over 10 minutter lange.

TrueView Discovery ads: 

Anbefalte videoer som dukker opp i strømmen til brukerne. Disse fungerer litt på samme måte som display-annonser. Målrettes etter brukernes interesser og søk på youtube. Her gjelder det å finne en thumbnail som fanger brukernes oppmerksomhet! Husk å bruke en overskrift og en thumbnail som er relevant. Clickbait-taktikker lønner seg svært sjelden. Her er det ingen grense for hvor lang videoen kan være, siden brukerne selv velger å klikke på annonsen.

Artikkelen er skrevet av Bjørn Skalpe Bjørnli.

 

 

 

 

Truls Grønli Olsen

Truls Grønli Olsen. Art Director og rådgiver med 20 års erfaring innen design og kommunikasjon. truls@novateur.no | Tlf. 93405343