fbpx

Merkevarebygging og posisjonering handler om å plassere sin merkevare i målgruppens bevissthet.

Merkevarebygging med lavt markedsbudsjett

Dato: 15/04/16 | Av: Truls Grønli Olsen

Alle, eller i alle fall de flest bedrifter, ønsker å gjøre seg kjent hos målgruppen sin, med et positivt omdømme. Merkevarens betydning er ofte det som gjør at kundene velger å kjøpe produkter eller tjenester et sted, fremfor et annet sted.

Men, det krever ofte mye innsats og en del penger å opparbeide et godt omdømme og en kjent merkevare. Eller, må det egentlig gjøre det? Jeg skal her ta for meg fire enkle måter å drive merkevarebygging på, som også mindre bedrifter med lavt markedsbudsjett og lite ressurser, kan få mye ut av.

1. Finn en ledig posisjon i markedet ditt.

I 1981 ga Jack Trout og Al Ries ut boken “Positioning: The Battle for Your Mind”. Siden den gang har verdens mest kjente merkevarer fulgt oppskriften med stor suksess. Konseptet går ut på å utforme bedriftens konsept og image slik at målgruppen ubevisst tenker på din merkevare når den skal handle et produkt eller en tjeneste. Tenk for eksempel på bil og sikkerhet. Hvilket bilmerke tenker du på? Det bilmerket du tenkte på eier posisjonen “sikkerhet” i din bevissthet. (Antagelig var det Volvo?)

Store selskaper bruker mye penger på å posisjonere seg, og det vil trolig være umulig å starte et matvarekonsept i Norge som skal ta posisjonen “billigst”, uten et betydelig markedsbudsjett. Men kanskje finnes det posisjoner innenfor matvareindustrien som ikke allerede er tatt, eller hvor konkurransen er overkommelig? Hva med “eksotisk mat” for eksempel? I alle bransjer er det trolig en ledig posisjon som kan tas? Det gjelder bare å være kreativ og tenke annerledes enn de andre. Og når en posisjon først er tatt, er det vanskelig for andre å komme å overta den samme posisjonen.

“If you can, be first. If you can’t be first, create a new category in which you can be first.” – Al Ries & Jack Trout. The 22 Immutable Laws of Marketing

2. Skap en tydelig identitet og hold deg til den.

Definer noen helt klare retningslinjer for hvordan ditt selskap skal fremstå visuelt og konseptuelt. Og ikke minst, fortsetter å følge de, selv når du begynner å bli lei. Det er gjerne da målgruppen begynner å huske den!

3. By på deg selv og del av din kunnskap.

Skap og del innhold på nett og i sosiale medier, bidra med artikler i fagblader, arranger kundetreff, hold innlegg på konferanser etc. Jo mer du deler av din kunnskap, jo mer oppmerksomhet vil du få. Og, målgruppene vil tenke på deg og ditt selskap når de trenger hjelp innenfor ditt fagfelt.

4. Markedsfør deg gjennom sosiale medier.

Sosiale medier er et must når du skal nå ut til kunder i dag. Bygg følgere og følg andre, del faglig innhold som andre vil ønske å dele og delta i faglige diskusjoner. Legg en klar strategi og en plan for hva du skal publisere og når du skal gjør det. Annonsering på sosiale medier er rimelig og du betaler kun for de som faktisk er interessert. Ikke for alle andre også, slik tilfellet er i f. eks avisannonsering etc.

Og, om du trenger hjelp til å legge opp en merkvarestrategi, skape en tydelig identitet og markedsføre deg gjennom sosiale medier eller andre kanaler, kan vi selvfølgelig hjelpe deg med dette.

Ta kontakt med oss!