Digital markedsføring kontra tradisjonell reklame

Dato: 02/09/15 | Av: Truls Grønli Olsen

Digital markedsføring

De fleste av oss har nok tatt inn over seg at den digitale tidsalderen har kommet for å bli. Vi har med oss telefon og nettbrett overalt vi ferdes. Så snart vi har noen minutter til overs, går vi inn på Facebook, og Twitter, sjekker e-post, leser et blogginnlegg og skummer igjennom dagens nyheter på nettavisene. Og er det noe vi lurer på eller leter etter, så er det Google vi tyr til.

Et fagområde som har eksplodert i takt med denne utviklingen er digital markedsføring. Det har dermed dukket opp et utall med spesialbyråer innenfor dette fagfeltet. Content marketing byråer, web-byråer, digitale byråer, byråer som har spesialisert seg på sosiale medier og viral markedsføring, e-mail marketing byråer, SEO- og SEM byråer osv, osv. Det virker nærmest umulig og orientere seg i dette nye kommunikasjonslandskapet. For en som har vært vant til å forholde seg til tradisjonelle reklamebyråer og reklamekanaler kan det virke veldig uoversiktlig. Plutselig er det en skokk med forskjellige nisjebyråer og forholde seg til om du ønsker å gjennomføre en vellykket reklamekampanje.

Men jeg har en gladnyhet til deg som har vurdert digital markedsføring. Men som, så langt i alle fall, ikke har orket å forholde deg til dette kompliserte landskapet.

Det er ikke så komplisert som det høres ut!

Det er fortsatt de samme prinsippene som gjelder. Det handler fortsatt om kommunikasjon og evnen til å formidle et budskap. Det handler om å definere en målgruppe, et mål for kommunikasjonen, og hva du ønsker å si til akkurat denne målgruppen. Det handler om å utforme et troverdig og selgende budskap, og det handler om å benytte seg av de markedskanaler som egner seg best til å treffe denne målgruppen. Dette gjelder altså både for digital markedsføring og tradisjonell reklame.

Her er 4 enkle argumenter for hvorfor akkurat din bedrift bør vurdere digital markedsføring:

  1. Det er rimeligere en tradisjonell reklame.
    Du kan kjøre en kampanje på e-post og sosiale medier for en liten brøkdel av hva det koster å kjøre en TV eller print-kampanje.
  2. Du treffer en målgruppe som er interessert i det du har å si.
    Det er enkelt å treffe en helt spesifikk målgruppe, enten ved å filtrere på geografi, interessefelt, alder, kjønn, stilling og mye mer. Du kan også sende spesifikk informasjon til de som kjenner deg fra før, eller til de som har vært inne på nettsiden din, eller lest om et helt spesifikt produkt på nettsiden din.
  3. Det er enklere å måle resultatet av kampanjen.
    Ut fra responsen til brukerne, er det enkelt å se om kampanjen fungerte, og du kan raskt gjøre endringer og eventuelt planlegge hvordan du kan gjøre det bedre neste gang.
  4. Du må være tilstede der dine potensielle kunder er.
    Folk flest er på nett. Rett og slett.

Så, om du er nysgjerrig på om dette kan være noe for din bedrift? Eller om du allerede har vurdert å benytte deg av digitale markedskanaler, men er usikker på hvordan du skal komme igang. Ta kontakt, så kommer jeg gjerne innom for en prat, om både digital markedsføring og tradisjonell reklame. Ofte er det jo en kombinasjon av flere markedskanaler som utgjør en vellykket kampanje.