fbpx

Facebook – Norges største mediekanal!

Dato: 21/03/17 | Av: Klaes Igelström

Facebook er det største massemediet i Norge. På plassene bak kommer NRK1, TV2, VG nett og Dagbladet. 81% av oss har en Facebook-profil, og over 80% bruker plattformen daglig. Om du ønsker å være synlig for målgruppen din, kommer du ikke utenom Facebook.

Engasjement er nøkkelen

For å lykkes i denne kanalen, bør du tenke annerledes enn ved tradisjonell annonsering. Du bør ha en klar strategi og en plan for hva du skal publisere og når du gjør det. Servèr målgruppen din relevant og godt innhold som engasjerer og skaper entusiasme. Facebook drives av en interessebasert algoritme. Det vil si at algoritmen prioriterer det brukerne viser interesse for. Dette gjør gjennom ulike signaler og handlinger:

  • Gjennomsnittlig tid en bruker har brukt på innholdet
  • Type innhold(Bilde, tekst, video, eller direktevideo)
  • Hvor fullstendig bedriftsprofilen din er(jo flere felt du har fylt ut, jo bedre)
  • Hvor “informativt” innholdet ditt oppleves av brukerne

Det er bare Facebook selv som kjenner algoritmen i detalj, men det vi vet sikkert, er at om du poster innhold som får folk til å kommentere, diskutere, og dele, maksimerer du synlighet og spredning på Facebook. Men du bør også åpne lommeboken, i det minste litt. Den organiske rekkevidden har nemlig siden 2011 minket år for år, og er i dag forsvinnende liten. Er du en større landsdekkende aktør med 10.000 følgere, kan du glemme å dukke opp i et betydelig antall av nyhetsstrømmene uten å betale for det.

Men du trenger ikke å sprenge budsjettet for å oppnå god spredning. Har du innhold som allerede er engasjerende, kan du komme ganske langt for en relativt liten penge. Det er en annen historie dersom innholdet ditt er kjedelig, eller gjør en dårlig jobb når det kommer til å friste leseren til å klikke eller lese mer. Bruker du Facebook primært til merkevarebygging og content marketing, bør du tilpasse budskap og innhold til dette. En feil mange gjør, er å stappe innholdet med salgsbudskap. Potensielle kunder liker som oftest dårlig å bli bombardert med salgsbudskap helt i begynnelsen av kjøpstrakten. Konverteringen bør du legge til andre steder.

“The bottom line is people are seeking answers and direction, not messages or sales pitches.”
Brian Solis

Unngå spam-taktikker og bruk video

Det er også flere ting mange gjør for å øke spredning og engasjement som fører til det motsatte. Å skrive “lik og del” overalt i posten, skrive i capslock, bruke forstyrrende farger, og andre spam-taktikker liker algoritmen dårlig. Slike poster blir nedprioritert og oppnår mindre synlighet og spredning. Algoritmen er i konstant endring og tilpasser seg løpende. Derfor er den svært vanskelig å lure, og du kommer som oftest lenger med å spille med algoritmen og ikke mot den.

Video har lenge blitt vektet på Facebook, og alt tyder på at det fortsatt er slik. I 2018 fikk imidlertid direktevideo ekstra vekting, og mange la sikkert merke til varslingene om venner og selskaper som live-streamet. Dette er en fin måte å komme i kontakt med publikum på, godt hjulpet av den ekstra drahjelpen man får varslingene som blir sendt ut. Har man ikke anledning til å sende live, er video fortsatt en fin måte å spre budskap på.

Ønsker du å vite mer om hvordan du kan utnytte Facebook på en best mulig måte for å øke salget ditt og styrke din merkevare?

Ta kontakt med oss.