fbpx

Skap engasjement med film

Film er det formatet som skaper mest engasjement. Terskelen er mye lavere for å se en film på nett enn å lese en tekst. Bevegelse fanger oppmerksomheten og er med på å vekke følelser hos den som ser.

Vi liker å tro at vi er rasjonelle, men det er følelser som får oss til å handle. Med film treffer du flere sanser samtidig, og du kan bruke virkemidler som musikk, lyd, overraskende klipp, tekst, foto og animasjon for å vekke følelser hos den du ønsker å nå. Ingenting skaper interesse som levende bilder. Vi elsker jo å bli følelsesmessig berørt - hvorfor ser vi ellers komedier eller skrekkfilmer? Jo flere følelser du klarer å engasjere, jo bedre fester produktet og merkevaren din seg i hukommelsen til den som ser på.

Sosiale plattformer, som Facebook og Instagram, og søkemotorer som Google, har algoritmer som løfter frem film. Filminnhold er derfor essensielt for å nå frem med budskapet ditt i markedsføring anno 2019.

Vi sørger for at det du ønsker å kommunisere kommer riktig ut, og at sannsynligheten for konvertering blir så stor som mulig utfra det som skal måles. Sammen setter vi opp mål med filmen, hva den skal konvertere på og hvilke følelser betrakteren skal sitte igjen med etterpå.

 

Velg en film som passer til formålet!

Webbanner

En film som spiller av automatisk på din nettside er en fin måte å gi den liv og få den til å skille seg ut i mengden. De levende bildene vil, som det første man møter, etablere en atmosfære på siden og effektivt vise frem hva din bedrift handler om.

Eksempel: Webbanner for Norwegian Property.

Reklamefilm

Den klassiske reklamefilmen har lenge vært en viktig del av markedsføringen til de som ønsker å nå ut til et stort publikum. Den er gjerne sett på som dyr å produsere og forbundet med kostbare distribusjonsplattformer som TV og kino. I dag er mulighetene mye større. Plattformer som Youtube og Facebook har åpnet for at også produksjoner med mindre budsjett og mindre penger til distribusjon har mulighet til å nå et stort publikum.

Eksempel: Reklamefilm for Barnekreftforeningen, laget for TV og web.

Content-film

Content marketing handler om å gi mottakeren noe, gjerne ny kunnskap, og linke det opp til ditt produkt eller din tjeneste. For eksempel kan du lage en "How-to-film" hvor du viser hvordan man kan anvende et produkt eller en tjeneste på en mer effektiv måte. Slik hjelper du mottakeren, og samtidig legger du igjen et minne av merkevaren hver gang tipset fra filmen brukes. Du bygger også troverdighet, noe som vil posisjonere varemerket som en autoritet innen bransjen.

Testimonial-film

Mennesker hører på andre mennesker. Derfor er det effektivt med en film der brukerne i målgruppen forteller om sine positive opplevelser med produktet eller tjenesten. Mottakeren har større tillit til andre kunder i samme situasjon. At man får høre det fra noen andre enn direkte fra selgeren øker tilliten til merkevaren.

Eksempel: Fratelli smaksfilm. I denne testimonial-film fikk vi restaurantgjester til å smake på den nye menyen. Istedenfor å la kundene fortelle hvor god maten er, lot vi ansiktsuttrykkene deres snakke for seg.

Promofilm

En promofilm er en enklere og mindre ressurskrevende reklamefilm. Her tar vi ofte utgangspunkt i faktiske forhold istedenfor å iscenesette en situasjon. For eksempel kan det være film fra et event med en fortellerstemme som snakker om eventet eller dokumentariske bilder som viser hvordan en bedrift arbeider. Her er budskapet det viktigste. Selve filmen er gjerne enkelt konstruert, men det er essensielt at det tekstuelle innholdet er konsist. Vår tekstforfatter, Hilde, vil hjelpe deg med å finpusse budskapet ditt.

Eksempel: Fratelli får ny meny. Her har vi, mens restauranten er i drift, filmet hvordan maten på den nye menyen lages. Tekstplakater underveis i filmen formidler hva man kan forvente.

Forklaringsfilm

Er det vanskelig å få fram alle fordelene med ditt produkt eller din tjeneste på en forståelig og effektiv måte? Terskelen for å lese en tekst om et produkt eller en tjeneste du ikke vet om er bra, er høy. En film som er kort og visuelt stimulerende er vesentlig mer innbydende. En forklaringsfilm demonstrerer ditt produkt eller din tjeneste gjennom animasjon eller film, eller en kombinasjon av begge.

Eksempel: Eksempel: Boss Europe/Lucart. Mange tror at miljøvennlig tørkepapir er dårligere enn vanlig tørkepapir. I denne forklaringsfilmen demonstrerer vi, på 30 sekunder, at denne fordommen ikke er sann.

Jesper Olsen

Spørsmål om film?
Ta gjerne kontakt med:

Jesper Olsen
Filmprodusent
Tel: 981 08 790
E-post: jesper@novateur.no