fbpx

Hva er social selling?

Dato: 26/03/19 | Av: Klaes Igelström

Vi nettverker som aldri før på digitale plattformer, og her finner vi mange av våre potensielle kunder. Men hvordan nå fram med det vi har å tilby til de rette menneskene? Social Selling er en sikker vei. Det handler om å utvikle en-til en-relasjon med potensielle kunder før vi selger noe som helst. 

Få leads gjennom social selling på LinkedIn

Motsetningen er Social Marketing hvor du går bredt ut fra en-til-mange i håp om å treffe noen. I Social Selling er du allerede invitert over dørstokken, takket være LinkedIn. Fra å være en rekrutteringskanal hvor folk har CVen sin – har dette nettverket blitt en yndet plattform for B2B-salg. Ifølge SproutSocial genererer LinkedIn mer enn dobbelt så mange leads fra profilbesøkende som Facebook.

Det lønner seg med andre ord å handle mens LinkedIn har en uslåelig organisk rekkevidde i forhold til de fleste andre store sosiale medier. For en billig penge er sjansen stor for å bli hørt av potensielle kunder, dersom du klarer å skape innhold som er relevant og av høy kvalitet.

5 tips for å drive social selling på LinkedIn

  1. Bygg en solid og utfyllende profil på Linkedin som er enkel å finne. Lag engasjerende innhold av høy kvalitet og om du skriver artikler, legg dem ut internt i LinkedIn og ikke linke til en ekstern artikkel på f.eks din egen nettside. Dette gir deg drahjelp til spredning og maksimerer eksponeringen av innholdet ditt og profilen din. Social selling baserer seg på personlig branding og det er du som er avsender, ikke selskapet ditt.
  2. Bruk tid på å finne de riktige prospektene. Lag en liste over selskaper og personer du ser på som ideelle for det du tilbyr. Bruk også Linkedins forslag til liknende bedrifter som dukker opp på høyresiden i profilsidene. Når du har laget en liste med passende prospekter, kartlegg dem og finn ut hvem du bør henvende deg til. Selger du regnskapsløsninger, er det en fordel å snakke til økonomiansvarlig og ikke HR-sjefen.
  3. Unngå spam-taktikker og spar salgsbudskapet til sist. Fokuser på å gi først – selg heller senere. Bruk tiden på opplysning og læring – ikke salg.
  4. Lag en standard-melding som du skreddersyr til hver enkelt. Det er selvfølgelig greit å sende liknende innhold til flere, men virker det som om du bare skyter ut i øst og vest, er det vanskelig å bygge tillit.