Leser content marketing artikkel på nettbrett.

Innholdsmarkedsføring gir deg flere trofaste kunder

Dato: 27/01/19 | Av: Truls Grønli Olsen

Innholdsmarkedsføring (Content marketing) er en effektiv måte å engasjere, beholde og tiltrekke seg eksisterende og nye kunder. Men skal du nå frem, må det gjøres riktig og med høy kvalitet.

I en verden hvor i bombarderes av innhold i alle kanaler og i stadig økende tempo, er det vesentlig at man har en klar strategi på innholdsproduksjonen. Det må gjøres riktig og med høy kvalitet. Men om du klarer å servere målgruppen din verdifullt og relevant innhold, styrker du merkevaren din og får trolig også mer trofaste, engasjerte og fornøyde kunder – noe som igjen bidrar til økt salg.

For å lykkes med innholdsmarkedsføringen er det noen punkter som er helt avgjørende å huske på for å lykkes:

  • Kundene dine bryr seg ikke om din bedrift og dine produkter og tjenester. De bryr seg kun om seg selv, sine problemer, ønsker og behov. Vær kundeorientert og spør deg selv om kundene dine er interessert i det innholdet du lager. Gir du de noe interessant og nyttig? Kan du løse et reelt problem for de?
  • Det handler ikke om å selge! Folk flest har lite tillit til salgsfremmende budskap i tradisjonelle reklamekanaler. Ei heller dårlig kamuflerte salgsbudskap forkledd som innholdsmarkedsføring. Ved å lage interessant og nyttig innhold som potensielle kunder faktisk leter etter vil de få tillit til deg og komme helt av seg selv.
  • Innholdsmarkedsføring er ikke en tradisjonell reklamekampanje som skjer i en avgrenset tidsperiode. Innhold må publiseres kontinuerlig med et mål om å bygge et langsiktig forhold til eksisterende kunder, samtidig som du tiltrekker deg nye.
  • Innholdet må ligge tilgjengelig i dine egne (eide) kanaler. Din bedrifts webside, sosiale kanaler etc.
  • Sørg for at innholdet ditt blir funnet. Du kan lage verdens beste innhold. Om det ikke blir funnet av de rette menneskene så har det fortsatt ingen verdi. I dag kommer over halvparten av søk fra mobile enheter og stemmestyrte enheter blir mer og mer vanlig.

Mange ledere tenker fortsatt primært kampanjebaserte tradisjonelle markedsføringsmetoder og ser ikke verdien av å jobbe systematisk med produksjon av innhold. Dette på tross av at av forskning viser at innholdsmarkedsføring fungerer. Hva med deg?