fbpx

Merkevarebygging og kundereisen

Dato: 16/10/19 | Av: Hilde Wright

Når arbeidshverdagen består av mye output og lite input, er det inspirerende med noen timer faglig bekreftelse– i en myk kinostol på Vika Kino.

Merkevarebygging og kundereisen var tema for onsdagens Kampanjeskolen. Som markedsfører ble jeg minnet om hvorfor vi elsker det vi gjør – og gjør det vi elsker når vi jobber med merkevaren til kunder. Det er fordi enkle grep fungerer!

Vi er emosjonelle og ikke rasjonelle når vi handler

Professor Anders Gustavsson, fra BI, har jobbet tett med IKEA, ICA og store butikk-kjeder for å optimere salget. Dette har de funnet ut: Hvis en ansatt sier hei til deg i butikken, kjøper du for 10 kr mer. Hvis du får et hei og en liten sjokoladebit, handler du for 80 kr ekstra. Hvis det finnes en kasse med billigvarer ved døren, handle vi mer, og vi foretrekker etiketter med tekstur fremfor slette etiketter. Hver gang. Lukten av chocolate chip-cookies får oss til å kjøpe godteri. Lukt av nyvasket bomull, får oss til å velge sunnere alternativer. Som privatkunde rødmer jeg av hvor lettpåvirkelig vi er, som merkevarebygger er jeg begeistret for metoder som du og jeg kan bruke for å oppnå det vi vil. Kunnskap om atferden er der, cluet er å vite hva du vil oppnå og gjennomføre det.

Menneske kjenn deg selv (De kloke ordene til Sokrates gjelder fortsatt)

I tøff konkurranse med andre i samme bransje må du vite hvem du er, stole på det du har og tørre å vise det til verden. Meny snudde en negativ trend etter et tafatt forsøk på å konkurranse med lavpriskjedene. De innså at de var på gal banehalvdel, og fant superkraften sin som er utvalg. (De kunne hete Meny 12000, som motsvar til Rema 1000). Den tøffe konkurransen fikk dem til å rendyrke sitt fortrinn, skape stolthet innad i rekkene med egne butikk-kokker og starte netthandel som den første matvarebutikken i Norge.

Dyrk det unike du har og få suksess

Tekstdoktor Christine Calvert, er et levende eksempel på at form og innhold kan gå opp i en høyere enhet. Med gullsko, et sprudlende vesen og historier om hvordan hun overrasker nye elever på Høyskolen Kristiania med rød Nordby shoppinggenser og amerikansk aksent, er det lett å bli revet med. Den friske formen skjerper sansene og ikke minst sveiver latter ned enhver bro over vollgraver. Når hun i tillegg kommer med enkle råd for å lykkes, er det lett å vite hva du skal gjøre. Finne det unike ved deg selv og din bedrift, fremheve det, vite hvem du snakker til, være tilstede i SoMe som er god markedsføring, og velge en litt annerledes stil som skiller seg ut.

Datasikkerhet eller…

Dagens hjemmelekse kom fra Torgeir Waterhouse, en sterk stemme i it-sikkerhetsdebatten. Har du skrevet GDPR i noen tekst, bør du fjerne det. Det heter personopplysningsloven på norsk. Hvis du vil fremstå som om du vet hva du snakker om, så ikke bruk det engelske begrepet.

Noen timer på skolebenken raskt oppsummert:

  • Du og jeg er latterlig lett å påvirke i kundereisen – og det drar vi fordel av i markedsføring
  • Datasikkerhet er noe vi snakker mye om, men vet lite om – mer bevissthet må til
  • Du kommer langt med et par gullsko for å skille deg ut og bygge din unike merkevare
  • Tør å stole på din egen superkraft i konkurranse med andre. Da Meny innså at de aldri vinner på pris, rendyrket de utvalg og var først ute med netthandel i matvarebransjen.

 

Ønsker du å vite mer om kundereisen og hvordan du kan bygge merkevare? Ta kontakt med oss!