Fratelli Ristorante Italiano

Filmkampanje til budsjettpris

Fratelli Ristorante Italiano

Filmkampanje til budsjettpris

Fratelli

Kunde: Fratelli  |  Dato: 09/2019  | Digital markedsføring, Film, Highlight

Fratelli er den første italienske restauranten i Lillestrøm som åpnet for over 20 år siden. Med skiftende innehavere og stadig flere konkurrenter i byen, har slagordet «Den ekte italieneren i Lillestrøm» blitt utvannet. Nye eiere ønsket å gjenskape det helstøpte italienske særpreget, og la en ny strategi sammen med oss i Novateur. Markedsbudsjettet var lavt, derfor konkluderte vi med at film var det beste virkemiddelet for å nå ut med budskapet. Høres rart ut? Les videre om våre tanker og resultatet: fine, rimelige filmer som fikk god spredning på Facebook.

26. september i 2019 startet transformasjonen: ny meny ble markedsført med tre videoer på Facebook. Målet var effektiv produksjon og mest mulig organisk spredning siden budsjettet var lavt.

Film 1: Konkurranse

Konkurranser får flest kommentarer på Facebook og er derfor lettest å spre. Premien er gjerne et produkt eller en tjeneste som bedriften tilbyr, noe attraktivt som skaper oppmerksomhet. De som kommenterer innlegget er ikke bare med på å spre innholdet, men viser også interesse og identitet med produktet eller tjenesten. I dette tilfellet var premien en middag for to fra den nye menyen på selveste lanseringsdagen. Det er ikke spesielt kostbart for avsender, og det er nok av folk som er villig til å bruke 5 sekunder for et gratis måltid.

Hvorfor brukte vi film?
Videoen er enkelt filmet og klippet. Soussjef Fabrizio står på kjøkkenet og forklarer, med sjarmerende italiensk aksent, hva konkurransen går ut på. Det etterlates ingen tvil om at her lages det ekte italiensk mat, av vaskekte italienere. Seeren må se hele videoen for å være med på konkurransen, men den er såpass kort at sjansen for å falle av underveis er minimal. I prinsippet er videoen overflødig for å presentere konkurransen. Vi kunne skrevet et innlegg på facebook og postet det – og mistet alt det andre som formidles i videoen: Fabrizio, den sjarmerende og erkeitalienske kokken, stemningen på kjøkkenet, aktiviteten i bakgrunnen og lyden av tallerkener som slår mot hverandre – kort sagt atmosfæren som gjør stedet tiltalende. Her er video uovertruffet. Et annet viktig aspekt er at Facebooks algoritmer prioriterer innlegg med video. Denne konkurransevideoen ble et rimelig markedsføringsprosjekt som folk gladelig hjalp til å spre.

Film 2: Ny Meny «promofilm»

Denne filmen har mindre tekst og er mer visuell. Målet er å «tease» den nye menyen og formidle stemning og atmosfære i restauranten. Musikken er et utdrag fra en kjent italiensk opera, som gir assosiasjoner til storslagen italiensk kultur av høy kvalitet. Slik skal maten på Fratelli også oppfattes. Samtidig er filmen ærlig i sitt upolerte og dokumentariske uttrykk. Alt er filmet mens restauranten er åpen og ingen ekstra lys. Slik holdt vi kostnadene nede, og påkjenningen på restauranten ble liten. Teksten forteller noe av det man kan forvente av den nye menyen, og mot slutten vises noen retter for å pirre øyeeplene og smaksløkene.

Film 3: Smaksvideo

Her har vi gjort en tvist på den klassiske kundevideoen: vanligvis forteller kunder hvor fornøyd de er med et produkt eller en tjeneste. Det er nemlig fakta at folk har større tillit til andre i samme situasjon enn en selger som pusher. Vi lot noen kunder på Fratelli få smake mat fra den nye menyen, men istedenfor at de forteller med ord, lar vi ansiktsuttrykkene deres vise hva de synes. Barn, ungdom, voksne og eldre er med for å reflektere Fratellis brede målgruppe.

Målet er å vise følelser og uttrykk i møte med maten. Alle kundene er filmet i et nærbilde i slow motion, uten at du ser hva de smaker på. Det er ingen lyd. Klipperytmen er ganske rask, slik at det blir kort. Likevel er videoen tålmodig nok til å flyte fint og ikke føles stresset. I likhet med de to andre filmene er denne billig å produsere. Alt er filmet håndholdt og i naturlig lyssetting med folk som stiller opp frivillig.

Filmene ble lagt ut på Facebook i løpet av én uke: de to første før lanseringen av ny meny, den siste litt etter. Slik overlappet de hverandre og kampanjen fikk en sammenhengende tilstedeværelse. Hver video ble lagt ut organisk før den ble sponset. Det viste seg at organisk spredning i dette tilfellet var så vellykket at vi endte med å sponse for mindre enn budsjettert. Konkurransevideoen fikk – ikke overraskende – mest spredning og gjorde menylanseringen kjent. Deretter ble ny meny-promofilmen lagt ut for å vise flere detaljer og atmosfære. Til slutt kom smaksvideoen med teksten «Har du ennå ikke testet ut den nye menyen vår?» Alle filmene dekker forskjellige behov.

Vil du også ha videokampanje? Les mer om dine valgmuligheter her.

 

Resultater

Eksponeringer

Personer nådd

Kommentarer