Rådgivning og strategi

Godt kommunikasjonsarbeid begynner med en gjennomtenkt strategi. Strategien skal fungere som en rød tråd i alle markedsføringsaktiviteter bedriften din gjør.

Klaes og Truls jobber med strategi og rådgivning

Strategien bør inneholde klare og definerte mål som svarer på hvorfor tiltak blir gjort. Er svaret alltid "for å øke salget", bør du spisse målet mer. Selvfølgelig er økning i salget en god målsetning, men det blir fort upresist og vanskelig å måle resultatet. Sjelden finnes det bare én årsak til at et produkt eller en tjeneste selger godt eller dårlig. Markedsføringen av produktet, bedriftens omdømme, merkevarekjennskap, etc. er alle faktorer som sammen påvirker salget.

Det gjelder å finne riktige måleenheter for tiltakene du gjør, eller KPIer. Hvis færre ringer og spør om produktene, betyr det at nettsiden kommuniserer godt? Eller betyr det at kunder mister interessen etter at de har lest innholdet? Du kan få tall og informasjon om alt som skjer på nettsiden din, men tallene er ubrukelige hvis du ikke vet hvordan du bør strukturere og forstå dem. Kobler du automatisk trafikken inn til nettsiden direkte til salget, bør du gå mer i dybden.

For hva er egentlig viktigst for dine kunder? For å lage en solid strategi, bør du ta deg tid til å tenke grundig gjennom alle aspekter ved kundereisen. Hvordan finner kundene oss? Hva er det første de ser når de finner oss? Er veien fra å lese innholdet vårt til å kjøpe noe av oss naturlig og enkel?

Vi legger opp en plan og en kommunikasjonsstrategi som er tilpasset ditt budsjett og din tidsplan. Enten kommer vi til deg, eller du kommer innom oss for en skikkelig produktiv og hyggelig workshop. Her går vi igjennom det viktigste: hvor man er, hvor man vil, og hvordan man kommer seg dit.

Klaes Igelstrom

Spørsmål rundt temaet?
Ta gjerne kontakt med:

Klaes Igelstöm
Rådgiver
Tel: 473 88 710
E-post: klaes@novateur.no

Illustrasjon strategi

Workshops

For å være i stand til å utarbeide en god strategi er det vesentlig at vi kjenner problemstillingene i detalj. Derfor starter vi alltid arbeidet med en eller flere arbeidsmøter sammen med deg/dere.

Google Brand Sprint

Det er ofte vanskelig å bestemme seg for hvilken posisjon man skal ta i markedet. Hva slags assosiasjoner skal målgruppen din få når de tenker på din merkevare? Google Brand Sprint inneholder seks øvelser som er delt inn i tre områder: Motivasjon, detaljering og posisjonering. Sprinten har en varighet på bare tre timer og tvinger deg til å være effektiv. En veldig bra øvelse som vi anbefaler å kjøre dersom man har en ny merkevare (et nytt produkt eller prosjekt). Eller om man er uenig i ledergruppen om hvilken retning man skal gå.

Verdiforslag (Value proposition canvas)

Verdiforslagskartet er en måte å systematisk analysere målgrppen din. Hva er kundens problem? Og hva er din smertestillende kur i forhold til dette? Hvordan kan dine produkter og tjenester gjøre hverdagen bedre for målgruppen din? I denna workshopen skaper vi en felles innsikt om hvor skoen trykker for kunden og hva du bør fokusere på når du kommuniserer med han eller hun.

Tid: Minimum en halv dag.

Kundereisen

I denne workshopen følger og analyserer vi kundereisen i kronologisk rekkefølge gjennom alle faser, fra første kontaktpunkt via kjøp og oppfølging av kunden for å skape et nytt kjøp. Underveis analyserer vi også kundens oppførsel, kontaktpunkter og følelsesspekter. Hensikten er å identifisere problemer og forbedringsområder og hva vi kan gjøre for å tilby en enda bedre tjeneste eller et produkt.

Tid: Minimum 4 timer.

Vi hjelper deg med:

Merkevarestrategi

Markedsstrategi

Kommunikasjonsstrategi

Digital strategi

Sosiale medier strategi

Content Marketing strategi

Klaes Igelstrom

Spørsmål rundt temaet?
Ta gjerne kontakt med:

Klaes Igelstöm
Rådgiver
Tel: 473 88 710
E-post: klaes@novateur.no