fbpx

Bli funnet på Google

Kundereisen starter som oftest med et søk på Google - ja, vi snakker stort sett om Google. Derfor er det viktig å være den som er lettest å finne. Det skilles her mellom betalt og organisk søk.

For å bli funnet, må du lage en god, informativ og brukervennlig nettside for kundene dine. Det finnes ingen triks eller snarveier.

SEO handler om å lage den beste nettsiden i din bransje

Google vil gi brukerne sine de beste søkeresultatene. Det er grunnen til at de er størst og har oppnådd verdensherredømme. Hvis du vet svaret på hva som utgjør en bra nettside, har du samtidig svaret på vellykket SEO.

  • Er nettsiden teknisk godt laget?
  • Er siden godt strukturert, godt prioritert og enkel å finne frem på?
  • Laster den raskt? Også på mobilnett?
  • Fungerer den like bra på alle plattformer?
  • Er innholdet godt skrevet?
  • Er innholdet relevant og interessant for brukerne dine?
  • Er nettsiden sikker?
  • Er nettsiden din så god at også andre nettsider henviser til den?
  • Er det enkelt å dele innholdet ditt i sosiale medier?

Hvis svaret er ja på disse spørsmålene, er sjansen stor for at Google plasserer deg blant de øverste treffene på sin søkeresultatside; forutsatt at du vet hva kundene dine søker etter. Har du gått inn for å lage den beste nettsiden i bransjen, går vi ut fra at du vet hva kundene og brukerne dine er opptatt av.

Kjøpe visninger hos Google? Er det så enkelt?

Har du verken tid eller penger til å lage den perfekte nettsiden, men vurderer å betale for de søkeordene som er viktig for deg? Google tar selvfølgelig i mot annonsekronene dine. De vil jo også tjene penger. Men søkegiganten har skjønt at det er lurt å tenke langsiktig. Derfor vil de fortsatt sende brukerne sine til de beste nettsidene, uavhengig av hvem som betaler mest for å synes best. Annonsebeløpet er bare én av faktorene som avgjør hvor synlig reklamen din vil være. Kvaliteten på annonsen og på nettsiden som annonsen lenker til, har også mye å si for synligheten og interessen.

I tillegg er tilliten til organiske søk vesentlig høyere enn betalte søk. Sannheten er at det faktisk bare er 30% av oss som klikker på de betalte plasseringene. De andre 70% av oss klikker på det som dukker opp i de organiske søkeresultatene.

Ja, takk begge deler

Vi anbefaler oftest en kombinasjon av betalt og organisk synlighet. Med Googles annonseverktøy kan du sørge for å være der kundene dine er, idet de søker etter ditt produkt eller din tjeneste. Dette gir deg svært høy presisjon som du ikke får via tradisjonelle medier.

Ring oss eller send oss en mail, hvis du vil vite hvordan søkemotor-optimering kan fungere for deg. En prat er gratis.

Truls Grønli Olsen

Spørsmål rundt temaet?
Ta gjerne kontakt med:

Truls G. Olsen
Digital rådgiver
Tel: 934 05 343
E-post: truls@novateur.no

Novateur SEO

Ord og uttrykk

SEO

SEO = Search Engine Optimization. På norsk sier man ofte søkemotoroptimalisering, som betyr å optimalisere nettsiden din i henhold til søkemotorenes (f. eks Google) algoritmer, slik at siden din kommer høyest mulig opp på søkeresultatsiden.

SEM

SEM er forkortelse for Search Engine Marketing. Nå norsk sier man ofte søkemotormarkedsføring. Dette betyr at man betaler for å komme opp på søkeresultatsiden (i motsetning til SEO, hvor søkemotoren foreslår den mest relevante siden for søket). Dette kan være tekstannonser (tidligere Adwords) eller shopping-annonser som er knyttet til en nettbutikk. Hvilke annonser som vises, avgjøres av hvor mye du er villig til å by for et søkeord, men det avgjøres også av hvor god søkemotoren synes landingssiden din er.

SERP

Search Engine Result Page - Den siden som vises når noen gjør et søk på en søkemotor (f. eks Google eller Bing). På norsk sier man som regel søkeresultatsiden. Her ligger det som regel noen annonser i topp og bunn, og såkalte organiske søkresultat i midten. Det kan også ligge bilder og annet relevant innhold her.

Organisk søkeresultat

De organiske søkeresultatene er de som ikke er merket med "annonse" på søkeresultatsiden. Dette er de siden som søkemotoren (f. eks Google) foreslår som mest relevant for det søket som gjøres. Når man jobber med Søkemotoroptimalisering (SEO), er det først og fremst for å komme høyt opp "organisk". 

Søketerm

En søketerm er ordet eller frasen du legger inn i søkemotoren (f. eks Google) for å finne informasjon om noe du lurer på. 

Long tail (den lange halen)

Long tail er et begrep funnet opp av Chris Anderson, redaktør i Wired, som også skreve en bok om konseptet i 2006. Kort fortalt handler det om å optimalisere for søketermer som utgjør en liten del av totalt antall søk på Google eller andre søkemotorer. Disse søketermene har mindre konkurranse og er ofte vel så viktige og relevante. Eksempel på et søkeord i den lange halen er "Lavt kjøleskap til lite kjøkken" kontra "Kjøleskap". Jo mer spesifikk, jo mer sannsynlig at søkeren har kommet enda nærmere en beslutning om å kjøpe et kjøleskap.

Truls Grønli Olsen

Spørsmål rundt temaet?
Ta gjerne kontakt med:

Truls G. Olsen
Digital rådgiver
Tel: 934 05 343
E-post: truls@novateur.no