Nå skal alle nettsider være universelt utformet. Er din nettside det?

Dato: 20/04/21 | Av: Truls Grønli Olsen

I 2021 skal, etter loven, alle nettsider rettet mot allmennheten være universelt uformet. Det betyr at siden skal kunne benyttes av og være like tilgjengelige for alle, uavhengig av alder, funksjonsevne og utdanningsnivå. Her gir vi deg en oversikt over hva det innebærer for din bedrift.

Alle skal kunne delta i samfunnet på like vilkår. Det vil si at alle skal kunne handle i butikken, bruke en automat, besøke biblioteket og benytte seg av alle andre tjenester – uavhengig av funksjonsevne.  Det gjelder nå også for din nettside. Et nettsted eller en nettbutikk regnes som et offentlig sted på lik linje med en fysisk butikk, et bibliotek, et offentlig kontor eller en arbeidsplass. De fleste synes nok det er fornuftig, men ikke så mange er bevisst på det når de skal lage ny nettside for bedriften sin.

Universell utforming av nettsiden er lønnsomt

  • 636.000 nordmenn mellom 15-66 år som har nedsatt funksjonsevne. Det betyr at du får et større nedslagsfelt og treffer enda flere potensielle brukere.
  • Nettsiden din blir mer brukervennlig også for folk uten nedsatt funksjonsevne. En god brukeropplevelser gir økt salg og styrker merkevaren din.
  • Google sine algoritmer følger mange av de samme retningslinjene som WCAG 2.0. Dermed får du også økt synlighet ved søk i Google og andre søkemotorer.

Noen av de viktigste kravene til universell utforming på nett

1. Alternativ tekst på bilder og illustrasjoner

Alle bilder og illustrasjoner skal en alternativ bildetekst (alt-tekst) benyttes. Den alternative teksten lar deg styre hva brukere som har slått av bildevisning eller ikke kan se bildene får presentert. Alle bilder i HTML skal derfor ha en alt-attributt, hvis ikke kan du risikere at bildets filplassering og filnavn blir lest opp av hjelpemiddel, i stedet for en alt-tekst. Dette kan være svært forstyrrende.

2. Bruk av farger på nettsiden

Hvis du bruker farge til å formidle funksjonalitet eller viktighet, må du supplere med andre metoder for å sikre at alle brukere skjønner hva du formidler. Eksempelvis understrekede lenker eller fet tekst for å vise at det er en lenke i teksten eller for å understreke viktighet.

3. Klikkbare objekter må være enkle å treffe

Klikkbare objekter må være lett å treffe for brukere med redusert presisjonsevne. Det er også viktig å ha store nok klikkeflater ved bruk av berøringsskjerm. Både størrelse på og avstand mellom objektene er viktig.

4. Kontrast

For å sikre god lesbarhet skal all tekst ha tilstrekkelig kontrast mot bakgrunnen. Dette er viktig for alle brukere, særlig under krevende lysforhold. De som trenger dette mest, er svaksynte, dyslektikere og fargeblinde

5. Flere navigasjonsmetoder

Brukeren skal ha flere ulike innganger til innholdet på nettstedet. For mange brukere er menyen den viktigste metoden for navigering, men du må supplere dette med for eksempel søkefunksjon, alfabetisk liste eller nettstedskart da brukerne sitter med et bredt spekter av utstyr.

6. Teksting av video og lydopptak

Informasjon som formidles gjennom videopptak eller lydopptak skal være tilgjengelig for alle. Formålet med kravene er at brukere som ikke kan høre lyden i opptakene, eller se innholdet i videoen, skal få presentert innholdet på en alternativ måte. For eksempel vil en person med nedsatt hørsel kunne få tilgang til informasjon formidlet gjennom tekst eller transkripsjon av lyd.

Den fullstendige oversikten finner du på uutilsynet.no. Her finner du også alt du trenger å vite om universell utforming.

Lurer du på hva loven sier, finner du det på lovdata.no

Lurer du på om din side er universelt utformet? Eller trenger du hjelp til å gjøre noe med det? Ta kontakt med oss, så hjelper vi deg.